تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

به فروشگاه اینترنتی آینده روشن خوش آمدید. این فروشگاه مرجع مناسب جهت خرید و دانلود مقاله، تحقیق و کتابهای آموزشی و علمی بصورت آنلاین است.


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

برچسب های مهم

آمار بازدید سایت

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 21
  • بازدید دیروز : 34
  • بازدید کل : 128897

خصوصیات یک پلیس وظیفه شناس


خصوصیات یک پلیس وظیفه شناس

خصوصیات یک پلیس وظیفه شناس

 

وقتی صحبت از پلیس به میان می آید بصورت ناخودآگاه موضوعاتی مانند نظم، امنیت، قانون، قدرت و اقتدار در ذهن تداعی میگردد. امنیت اجتماعی در ابعاد مختلف بطور کلی لازمه یک جامعه امن و بدور از بی نظمی، جرم و جنایت است. در این میان نقش پلیس در تامین و تداوم نظم عمومی و برقراری شرایط آرام و مطلوب زندگی بسیار پر رنگ و کلیدی می باشد. هر چقدر افرادی که در این سمت فعالیت میکنند آگاهی ها و مهارتهای بیشتری در زمینه حرفه ای خود داشته باشند، کل مجموعه پلیس و در نتیجه وضعیت نظم اجتماعی از شرایطی ایده آل تری برخوردار خواهد بود.

در زیر به اصلی ترین ویژه گیهای یک پلیس شایسته اشاره میکنیم:

1- ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای پلیسی

امروزه در میان علوم مختلف حرفه ای، آموزشهای پلیسی و دروس مرتبط به آن جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. یک پلیس باید برای بالابردن مهارتهای خود در ابعاد گوناگون مبادرت به گذراندن دوره های ویژه بصورت تئوری و عملی نماید. این دوره ها شامل دروس نظامی، انتظامی، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره میگردد.

2- داشتن وجدان و تعهد کاری

تعهد کاری به این معنا است که فرد در حیطه وظایف خود کاملاً شفاف، مسئولیت پذیر و وظیفه شناس باشد. پلیس باید بگونه ای عمل کند که خود را در تمامی بخشها و وظایفی که به وی محول شده متعهد بداند و کارش را تا حد امکان بی عیب و نقص و بصورت تمام و کمال انجام دهد. چرا که هرگونه تعلل ولو اندک میتواند منجر به صدمات جبران ناپذیر اجتماعی گردد.

3- القای امنیت و آرامش

وظیفه اصلی یک پلیس برقراری نظم و امنیت است و این حس نیز باید از طرف او به مردم منتقل شود. به عبارت دیگر افراد جامعه در صورتی که جرمی مرتکب نشده باشند باید با دیدن یک پلیس احساس آرامش و امنیت کنند، او را امین و حافظ جان و مال خود بدانند، از مواجهه با او ترسی نداشته باشند، و همیشه احترامی متقابل بینشان وجود داشته باشد.

4- اجرای قانون

یک پلیس به عنوان متولی اصلی اجرای قوانین انضباطی و کسی که باید همواره بر اساس قانون عمل کند، لازم است از قوانین بطور کامل مطلع بوده و همیشه خود را ملزم به اجرای بی کم و کاست آنها بداند. هرگونه تعلل در اجرای صحیح قانون و انحراف از این مسیر اعتبار شغلی یک پلیس را زیر سؤال خواهد برد.

5- پایبند بودن به اخلاقیات

داشتن اخلاقی پسندیده و رفتاری مناسب با شان یک پلیس در این حرفه بسیار ضروری است. رعایت مسائل اخلاقی و عرفی جامعه از سوی افراد پلیس تاثیرپذیری غیر قابل انکاری روی سایر افراد جامعه دارد. اگر پلیسی در محاورات و برخوردهای خود با اشخاص بدون دلیل به تندی برخورد کند، از الفاظ ناشایست و حرکات زننده استفاده کند، به اعمال خلاف و غیر اخلاقی روی آورد و در مسائل شخصی و خصوصی آنها دخالت کند، چگونه می توان انتظار داشت مردم به او اعتماد داشته باشند و وی را حافظ مال، جان و امنیت خود بدانند؟

6- عدم سوء استفاده از موقعیت

لباس پلیس از قداست و ارزش معنوی ویژه ای برخوردار است ولی یک پلیس باید بداند که حرمت و اعتبار این لباس که به او افتخار خدمت صادقانه به کشورش را می دهند نباید باعث انجام برخی از سوء استفاده ها و نفوذها برای پیشبرد اهداف شخصی گردد. به صرفه پلیس بودن صحیح نیست اقدام به اعمالی همچون ترساندن مردم، زورگویی و رشوه خواری کرد.

7- تکریم ارباب رجوع، پلیس پاسخگو

ادارات پلیس معمولاً محل تردد افرادی است که یا مورد جرم و جنایت قرار گرفته اند و یا خود مجرم هستند. در هر صورت افراد پلیس باید بطور کامل حقوق قانونی هر دو دسته را رعایت کنند و به آن احترام گذارند. خدمات مناسب به قربانیان جرم و جنایت از قبیل حفظ احترام، ارائه مشاوره های مفید و پاسخ گویی مسئولانه، فهم دقیق صحبتهای آنها، دادن تضمین های لازم برای رفع مشکلات بوجود آمده و رسیدگی و پیگیری مستمر، و نیز رعایت حقوق مجرمان و طرز برخورد معقولانه با آنها لازم است در ادارات پلیس برقرار باشد. مکانیزه کردن سیستم اداری و استفاده از تکنولوژی برای حذف کاغذ بازی و سایر مراحل وقت گیر نیز از جمله اقداماتی است که در راستای تکریم ارباب رجوع باید صورت پذیرد.

8- ظاهر مناسب

همانند سایر شغلها، داشتن ظاهری آراسته، لباسی مرتب و تمیز به یک پلیس چهره ای جذاب و پسندیده می دهند. تاثیر برخورداری از ظاهر مناسب و موجه در موفقیت کاری از فاکتورهای غیر قابل انکار در تمامی مشاغل محسوب میگردد.

9- اطاعت از مافوق

چه از لحاظ قوانین حرفه ای و چه از لحاظ قوانین نظامی یک پلیس خوب باید بصورت کامل و بدون پون چرا از دستورات مافوق خود اطاعت نموده و در اجرا کردن آنها نهایت سعی و تلاش خود را بکار گیرد.

 

  انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 721

مطالب تصادفی

  • هفت گام طراحی زندگی موفق
  • 5 راهکار طلایی برای تغییر در زندگی و کار
  • راز موفقیت آنتونی رابینز
  • دستورات مدیتیشن
  • قانون جذب و کاربردهای آن
  • یک روش عالی برای ارتقای اعتماد به نفس و رفع استرس
  • یک راز موفقیت
  • هیچوقت صد در صد هیچ چیز را برملا نکنید
  • هیچوقت دلسرد نشوید، اتفاق‌های خوب زمان می‌برند
  • هنر گفتگوی کوتاه برای ایجاد ارتباط موثر