تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

به فروشگاه اینترنتی آینده روشن خوش آمدید. این فروشگاه مرجع مناسب جهت خرید و دانلود مقاله، تحقیق و کتابهای آموزشی و علمی بصورت آنلاین است.


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

برچسب های مهم

آمار بازدید سایت

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 64
  • بازدید دیروز : 39
  • بازدید کل : 130620

ساختار بازار در صنایع رقابتی


ساختار بازار در صنایع رقابتی

ساختار بازار در صنایع رقابتی

 

رقابت با تولید کننده های دیگر یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های تجارت در هر اندازه و شکل است، از یک بیزنس جدید گرفته تا یک کارخانه بزرگ. در بازارهای رقابتی، شرکت‌ها و کارخانه‌ها باید برای به دست آوردن مشتری وارد جنگ شوند. رقابت ایدآل در اقتصاد به رقابتی گفته می‌شود که در محیطی ایدآل اتفاق می‌افتد که ویژگی‌های ساختاری خاصی به سود مشتری داشته باشد.

فروشنده‌های بسیار و مشتریان بسیار

یکی از اجزای اصلی یک صنعت رقابتی وجود فروشنده‌های بسیار برای یک محصول یا خدمات خاص و مشتریان بسیار است. اگر یک فروشنده خاص بخش عمده بازار برای یک محصول یا خدمات را کنترل می‌کند، این قدرت را خواهد داشت که قیمت آن محصول یا خدمات را بالاتر از چیزی که در بازار رقابتی می‌توانست باشد، تعیین کند: قیمت را بازار تعیین می‌کند. وقتی تقاضا برای یک محصول در یک بازار رقابتی بالا باشد، قیمت بالا می‌رود و وقتی تقاضا کم باشد، قیمت‌ها پایین خواهند آمد.

ورود به بازار و خروج از آن

یک صنعت رقابتی به کارخانه‌ها اجازه می‌دهد آزادانه وارد بازار شده و از آن بیرون بیایند و موانع کمی برای ورود به بازار وجود دارد. بعنوان مثال، بازار رستوران‌ها در یک شهر بزرگ باید بسیار رقابتی باشد زیرا هر کسی که بخواهد باید بتواند یک رستوران جدید باز کند و هر کس هم که نخواست در رستوران خود را ببندد. قیمت‌های بالا، مقررات دولتی و سایر عوامل، توانایی شرکت‌ها برای خارج شدن یا وارد شدن به یک صنعت خاص و به همین ترتیب رقابت را محدود می‌کند.

اطلاعات کامل

در یک بازار با ساختار رقابتی کامل، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اطلاعات کاملی درمورد محصولات، قیمت‌ها و روش‌های تولید در بازار دارند. اگر مشتریان همه چیز را درمورد انتخاب‌هایی که دارند ندانند یا از اختلاف قیمت‌های بین شرکت‌های مختلف بی‌اطلاع باشند، شرکت‌ها فرصت رقابت کمتری خواهند داشت.

محصولات مشابه

در صنعت رقابتی، شرکت‌ها باید محصولاتی ارائه کنند که به اندازه‌ای به هم شبیه باشند که بتوانند در جای هم مورداستفاده قرار گیرند. بعنوان مثال، کارخانه‌ای که توپ فوتبال تولید می‌کند در رقابت مستقیم با کارخانه‌ای که توپ بسکتبال تولید می‌کند نیست، حتی اگر این توپ‌ها تقریباً شبیه به هم باشند، چون به جای هم نمی‌توانند استفاده شوند، پس رقابتی در کار نیست.

ساختار انحصار کامل در طرف تولید و ساختار انحصار کامل در طرف تقاضا

بازار با ساختار انحصار کامل بازاری است که فقط یک فروشنده و تعداد زیادی خریدار در بازار وجود داشته باشد. در چنین بازاری، فروشنده قیمت را بالاتر از آنچه در بازار رقابتی است تعیین می‌کند. بازار با ساختار انحصار کامل در طرف تقاضا بازاری است که تنها یک خریدار و تعداد زیادی عرضه کننده در بازار وجود داشته باشند. در چنین بازاری خریدار فروشنده‌ها را مجبور می‌کند که با قیمتی پایین‌تر از آنچه که در بازار رقابتی باید باشد، موافقت کند.

 

  انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 317

مطالب تصادفی

  • هفت گام طراحی زندگی موفق
  • 5 راهکار طلایی برای تغییر در زندگی و کار
  • راز موفقیت آنتونی رابینز
  • دستورات مدیتیشن
  • قانون جذب و کاربردهای آن
  • یک روش عالی برای ارتقای اعتماد به نفس و رفع استرس
  • یک راز موفقیت
  • هیچوقت صد در صد هیچ چیز را برملا نکنید
  • هیچوقت دلسرد نشوید، اتفاق‌های خوب زمان می‌برند
  • هنر گفتگوی کوتاه برای ایجاد ارتباط موثر